Karel Šidlo (KSČM), stínový ministr dopravy: Otevírání trhu poškozuje České dráhy.

13. 4. 2017

Pokud se v ČR bude otevírat trh železniční dopravy, neměl by být diskriminován národní dopravce, tedy České dráhy. »Shodli jsme se na tom, že se to musí udělat uváženě a využít služeb regulátora. Upozornili jsme, aby vláda přitom zodpovědně přistoupila k národnímu dopravci«, uvedl po jednání tripartity prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula vyjádřil obavu, že se zliberalizuje český železniční trh, současně ale bude národnímu dopravci zapovězen vstup na ostatní trhy, tedy Francie, Německa či Rakouska.

»Okolní státy zatím dopravní trh obecně a plošně neotevřely. Zejména ne formou soutěží liberalizovanému dopravnímu trhu ty trasy a výkony, které jsou v závazku veřejných služeb«, řekl včera Haló novinám poslanec Karel Šidlo (KSČM), stínový ministr dopravy. »Takže Česká republika v tom chce postupovat zcela ojediněle, a závěr tripartity je vcelku logický: že to poškozuje zájmy národního dopravce. Už mne ani nepřekvapuje, že Česká republika nechrání svého národního dopravce, který jediný je povinen naplňovat povinnost z Ústavy, kterou vláda má – musí zajistit dostatečnou dopravní obslužnost. Bohužel, kroky, které jsou činěny, jsou posledním pokusem, jak umožnit soukromým dopravcům realizovat výkony v závazku veřejné služby, tzn. hrazené z peněz daňových poplatníků. Těmi se vyrovnává ztráta, která vzniká rozdílem mezi skutečnými náklady a jízdným. Myslím, že to je jeden z dalších pokusů, jak omezit funkčnost národního dopravce a umožnit soukromým subjektům, aby se mohly zúčastnit těchto soutěží o výkony v závazku veřejné služby«, uvedl Šidlo.

Ministerstvo dopravy ve vládou schválené koncepci nedávno vytipovalo šest železničních tratí, na kterých chce do konce roku 2021 nového provozovatele železniční dopravy vysoutěžit. V dalším návrhu pak vypracovalo harmonogram postupných výběrových řízení na zbytek tratí, podle kterého by poslední linky měly být vysoutěžené v roce 2033. V první části jde o trasy mezi Libercem a Pardubicemi a Libercem a Ústím nad Labem. Dále pak jde o tratě z Prahy do Hradce Králové, z Kolína po pravém břehu Labe přes Mělník do Ústí nad Labem, z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod a trasa z Ostravy do Olomouce přes Opavu. Vytvoření návazného harmonogramu pro roky 2021 až 2033 si vyžádaly stížnosti alternativních dopravců, kteří původní návrh ministerstva dopravy napadli s tím, že objem soutěžených linek je nedostatečný, a zároveň dopředu avizovali, že budou úřadu podávat nabídky i na trasy, které úřad plánuje i v budoucnu zadávat Českým drahám bez soutěže. »My zastáváme postoj, že liberalizace trhu musí probíhat tak, aby všichni měli na startovní čáře srovnatelné podmínky. To o Českých drahách ještě zdaleka neplatí. Jsou znevýhodněny svými nabídkovými cenami a vázány na celou řadu režijních nákladů. Nefungují jen jako čistý dopravce, ale i jako vlastník celé řady nemovitostí a pozemků, které souvisejí s dopravní cestou,« vysvětlil Šidlo.

Autor: 
(ng), Vložil: Milfi
Zdroj: 
Haló noviny, foto:eLogistika.info