Proti diskriminaci Českých drah

21. 4. 2017

Nové vlaky bude ministerstvo dopravy požadovat jen pro část výběrových řízení na nové dopravce na železnici. Na konferenci k liberalizaci železnice to řekl ředitel odboru osobní dopravy na ministerstvu dopravy Ondřej Michalčík.

Zároveň ministerstvo zvažuje státním Českým drahám (ČD) vyplácet peníze za udržování záložní flotily vozidel pro případ krizových situací, uvedl Michalčík. Oba návrhy mají podle ministerstva sloužit k tomu, aby státní ČD nebyly v soutěžích znevýhodněné oproti konkurenčním dopravcům.

Stínový ministr dopravy KSČM Karel Šidlo, který se konference rovněž zúčastnil, obě opatření podporuje. Dokázal by si představit ale i jiná. »České dráhy jsou jako národní dopravce zatíženy celou řadou povinností, které ovlivňují jejich nabídkové ceny. Jeden z požadavků, který na konferenci velmi silně zazníval, je, aby nemusely v cenách elektrické energie platit příspěvek na obnovitelné zdroje. To mi přijde jako velmi rozumné,« řekl Haló novinám Šidlo.

ceske_drahy_obraz_2.jpg

Požadavek na nediskriminační přístup vůči Českým drahám vznesli zástupci odborů na dubnovém zasedání tripartity. České dráhy si na nerovný přístup stěžovaly v dosavadních výběrových soutěžích. V posledním případě to bylo u linky mezi Plzní a Mostem, kdy se dopravce zastal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten jistou diskriminaci Českých drah uznal. »To, co bude třeba vyřešit před otevřením železničního trhu zejména, je diskriminace v mezinárodním měřítku. Zatímco zahraniční dopravci by se mohli zúčastnit výběrových řízení u nás, České dráhy by v zahraničí soutěžit nemohly,« upozornil Šidlo s tím, že zákonodárství Francie, Německa či Rakouska účast zahraničních dopravců zapovídá.

Ministerstvo dopravy v koncepci schválené vládou nedávno vytipovalo šest železničních tratí, na kterých chce do konce roku 2021 nového provozovatele železniční dopravy. V dalším návrhu vypracovalo harmonogram postupných výběrových řízení na zbytek tratí, soutěže na poslední linky měly být v roce 2033. Tendry by nejpozději po roce 2033 měly být podle Evropské unie jediným způsobem, jak objednávat veřejnou dopravu na železnici.

 

Autor: 
(ste). Vložil: milfi
Zdroj: 
Haló noviny